Starta eget byggföretag – hur ska man tänka?

Hur ska man tänka om man står inför att starta ett byggföretag? Fler och fler byggföretag startar upp och detta sker som en naturlig följd av Rot-avdraget. Tack vare Rot så ser fler privatpersoner att det finns ett värde – även ett ekonomiskt sådant – i att ta professionell hjälp. Därför ökar efterfrågan och fler byggföretag kan dela på uppdragen.

Att starta ett byggföretag kan emellertid inte ske utan en noggrann planering och undersökning. Hur ser behovet ut i staden? Finns det plats för ännu ett byggföretag eller är marknaden mättad? En annan fråga är hur konkurrensen – som alltid finns – ser ut. Vad erbjuder de för tjänster och vilka unika kvaliteter har dessa företag?

Att nischa sig kan vara bra till en början och där man allteftersom börjar ta sig an även andra uppdrag. Gällande detta kan man se olika inriktningar som exempelvis dessa:

  • Anläggning
  • Bygg
  • Betong
  • El
  • Plattsättning
  • Golv
  • Tak

Detta som ett litet axplock av inriktningar och områden som är möjliga att välja inom byggbranschen.

Har du rätt kompetens?

Det absolut viktigaste i samband med en uppstart och en planering av en sådan är att man har den kompetens som krävs. Har du rätt kompetens, har du kunskap, utbildning och får du verkligen göra alla saker som krävs och fordras? Det är ett måste – som tyvärr inte är att ta för given.

Vi återkopplar till Rot-avdraget. I samband med att denna frikostiga skatterabatt såg dagens ljus så tog den effektivt död på en vanligt förekommande företeelse inom byggbranschen: svarta jobb.

Tyvärr så har dessa svarta jobb till mångt och mycket kommit att ersättas av någonting som är minst lika illa – fuskjobb. Många byggföretag åtar sig uppdrag utan att ha kompetens för att klara av dem. Det ger hela branschen ett dåligt rykte och det skapar en situation där kundernas förtroende ligger i botten. Branschen jobbar aktivt för att få bort de oseriösa aktörerna och genom att exempelvis ha olika organisationer, kvalitetsmärkningar och annat så kan man lyfta de mer seriösa aktörerna.

Det kommer att ta tid och det är viktigt att man, inför en uppstart, är medveten om detta. Se till att du har kunskapen och att denna verifieras genom att ansluta dig till någon organisation – exempelvis Bra Byggare. Det inger förtroende.

Ta hjälp – fokusera på rätt saker

Du har undersökt marknaden, du har sett att det finns plats för ditt byggföretag och du har analyserat att din verksamhet kommer att bära sig. Då är det bara att köra igång? Vi skulle vilja trycka på en sak innan du kontaktar bolagsverket. Detta i form av att ta hjälp.

Många företag i en uppstart drunknar i jobb som egentligen inte alls ligger inom det huvudsakliga området. Du startar en byggfirma och du har nischat dig mot takläggning. Du vill lägga tak och du åtar dig alla tänkbara uppdrag. Företaget börjar också med en rivstart och du får in flera jobb.

Men, det är primärt inte att lägga tak som din tid går till. Det handlar istället om administration, redovisning, fakturahantering och alla annat som måste skötas. Det här är vanligt och det kan dessutom straffa sig sett till att bokföringsbrott är allvarliga. Det spelar ingen roll om fusk sker medvetet eller utan uppsåt: straffen blir lika kännbara oavsett.

Och, det finns en risk i att du tappar sugen. Varje jobb du får in blir synonymt med en massa administration snarare än med lusten som finns i att arbeta och hjälpa kunden. Vårt råd är att anlita en redovisningsbyrå. Det är värt varenda krona.

Marknadsför företaget och få kunder

Marknadsföringen kommer att vara avgörande för dig i hur du lyckas få nya kunder. Här har du, nästan oavsett var i Sverige du är verksam, en fördel i att många byggföretag inte tar den detaljen på allvar. Något som gör att du kan skapa en tydlig profil och ge dig själv ett försprång gentemot konkurrenterna.

Många byggföretag låter sitt goda rykte tala. Man hoppas på att kunderna sprider ordet och att det ska skapa en ruljans. Visst, det fungerar i många fall – men sällan i den utsträckning man vill. Det finns extremt många potentiella kunder där ute och ditt mål är att ta lejonparten av dessa. Det gör du genom rätt marknadsföring.

SEO – fånga kunder på Google

SEO är ett exempel på detta där du – genom en extern SEO-byrå – kan skapa en närvaro på Google under vissa specifika sökord. Är du snickare så kan du exempelvis synas under snickare+den stad du arbetar i. Samma sak under exempelvis ord och fraser som Bygga veranda, bygga om, renovera och så vidare. Plus då staden eller orten du bor i.

Google är det som används av privatpersoner som söker professionell hjälp. Rankar du högt – eller högst – där så har du ett stort försprång. Detta även som ett relativt nystartat byggföretag. Bygg upp en stark digital närvaro: det är den moderna marknadsföringen du behöver!