Vad är marknadsföring? Som företag är du egentligen ingenting utan marknadsföring. Det finns en enkel devis att följa för att belysa vikten av marknadsföring: syns du inte så finns du heller inte. Det är få förunnat att enbart kunna luta sig tillbaka och leva på ett gott rykte. För vanliga företag gäller andra regler.
Marknadsföring betyder oerhört mycket för varje företag. Inser man inte detta så kommer man heller aldrig att bli riktigt lönsam. Genom marknadsföring får man kunder, man knyter nya kontakter, man etablerar nya affärskontakter och man ger sig en chans att växa sig större. En bra marknadsföringsstrategi är enormt viktig.
Marknadsföring går på det stora hela ut på att skapa strategier för att fånga upp nya kunder – utan att man tappar befintliga. Samtidigt så är också marknadsföring ett vapen för att skilja sig från konkurrenterna och visa upp vem man är, vad man står för och vilka värderingar man har som företag. Hur detta sker är upp till företaget att bestämma, men vi tänkte titta närmare på olika strategier här nedan.
Skapa en strategi först
Att marknadsföra en produkt eller ett företag handlar mycket om att hitta sin målgrupp. Kort sagt: till vilka vänder ni er? Att undersöka marknaden – exempelvis genom en kundundersökning – kan ge tydliga svar på många frågor. Hur ser er konkurrens ut och hur ska ni göra för att bli det självklara valet?
Samtidigt så handlar det även om att skapa en rimlig strategi rent ekonomiskt. Hur mycket vill ni sälja – vad är målet – och hur troligt är det att ni når detta? Man måste skapa en strategi som gör den egna produkten/tjänsten rättvisa. Det ska inte kosta mer än det smakar och det är naturligtvis extremt viktigt.
Olika typer av marknadsföring
Idag kan man komma ganska långt med relativt små medel inom marknadsföring. Spelplanen har definitivt ändrats och man behöver inte lägga ner stora summor på reklambyråer och för byråer inom kommunikation. Det finns numera andra vägar som de facto även kan ge mer valuta för pengarna.
Marknadsföring på ett mer traditionellt sätt innebär mer fysiska produkter: du kanske trycker upp kataloger och broschyrer om verksamheten, du köper annonser i tidningen eller du kanske till och med väljer att marknadsföra ditt företag genom att skapa reklamfilmer som visas på TV. Det kan ge kunder fortfarande, men många väljer istället andra kanaler och andra strategier för att nå ut.
Internet är det som förändrat vår marknadsföring mest. Två saker sticker ut: Sociala medier och Sökordsoptimering. Att Sociala Medier idag är en stor del av våra liv kan inte ha undgått någon. Vi ser dagligen över våra respektive flöden och följer intressanta människor och våra nära och kära. Det är en självklarhet att företag väljer att synas på Facebook, på Instagram och på Twitter.
Det kan ske mot betalning – via annonser – men även gratis genom att man skapar egna profiler för företaget. Att koppla exempelvis ett Instagramkonto mot den egna hemsidan kan skapa väldigt mycket trafik och är ett gott exempel på marknadsföring med sociala medier som vapen.
SEO – marknadsföring som ger valuta för pengarna
Om sociala medier används en masse idag så är det ingenting mot en annan tjänst på internet – Google. Vi söker dagligen efter information, efter svar och efter – just det – tjänster och produkter via Google.
Genom att använda en SEO-byrå som partner för den egna marknadsföringen kan man komma undan ganska billigt – och samtidigt nå fler kunder. Kunder som då också verkligen är relevanta; detta eftersom de hamnat på sidan efter att själva sökt på vissa specifika nyckelord.
Dessa nyckelord är de som en SEO-byrå hjälper företag att ranka under på Google: oavsett vilka ord det är eller var i landet – världen – man har sin verksamhet. Ett bra val, förutsatt då att den byrå man väljer kan få företaget att hamna på förstasidan.
Är alla medel tillåtna?
I krig och kärlek är allt tillåtet. Det gäller inte för marknadsföring. Tvärtom. Marknadsföring är reglerat av en lag – Marknadsföringslagen – där det tydligt framgår vad som är okej och vad som inte är det. Att exempelvis vilseleda konsumenten, att vara för aggressiv eller att försöka dölja att det handlar om marknadsföring är några exempel på brott mot lagen.
Det senare är vanligare idag än förr. Detta som en följd av just sociala medier och så kallade influencers. Företag anlitar helt enkelt en känd person som – av en händelse – visar upp produkter och talar gott om dessa, utan att nämna att det handlar om ett betalt samarbete. Här handlar det om en ganska svår djungel att ta sig igenom. Rådet är att man alltid läser på om vad som gäller.